Xenophobia
Juli 2013 – april 2016
Er was een Tijd van Veel Mensen. Een Tijd van Genoeg, van Machtige Steden en veel dingen die het leven gemakkelijk maakten. Er ging iets mis, en de tijd die nu ‘Hiervoor’ wordt genoemd kwam plots ten einde.
Langzaam zijn we opgekrabbeld in de Veste, een stukje Beschaving in een zee van barbaars Buiten. Maar het heeft niet zo mogen zijn. Onze Muur viel uit en we werden gedwongen om op reis te gaan, op zoek naar antwoorden op vragen waarvan we voorheen niet eens wisten dat ze bestonden…
Xenophobia was een vierdelige LARP-serie (Live Action Role Playing) in een post-apocalyptische setting, georganiseerd door Evolution Events. Van 2013 tot 2016 zat ik in de organisatie van aflevering 2, 3 en 4 en heb ik meegewerkt aan het uitwerken van verhaal en setting, schrijven van teksten, ontwerpen van puzzels, knutselen van een grote verscheidenheid aan attributen, en ter plaatse in goede banen leiden van het spel.
Het verhaal volgde de inwoners van de Veste, een vreedzame boerengemeenschap 160 jaar na het einde van de nu bekende beschaving, letterlijk en figuurlijk afgesloten van de buitenwereld. Toen op een dag hun bescherming wegviel, werd hun wereld op zijn kop gezet. Op zoek naar een veilige toekomst voor zichzelf en hun kinderen, ontdekten ze dat Buiten niet alleen grote gevaren herbergde, maar ook normale mensen die op hun eigen manier probeerden te overleven. Uiteindelijk vonden de Vestenaren uit wat er Hiervoor was misgegaan en konden, in overleg met hun nieuwe vrienden en bondgenoten, veel van de infrastructuur van de oude wereld herstellen.
De spil in dit alles was Iunct.io, het uit de hand gelopen geesteskind van ene Mark Suikerberg dat alles ter wereld met elkaar verbond, en geïnspireerd was op een zeker bestaand sociaal netwerk. In de laatste aflevering kregen onze spelers de vrije keuze om dit netwerk in de oude vorm te herstarten, het te vernietigen, of om het laatste project van Mark Suikerberg te voltooien: de verbeterde Iunct.io 2.0. Ze kozen voor het laatste, ondanks het offer dat daarvoor nodig was. Voor het zover was, kregen ze echter te maken met mensenetende barbaren, excentrieke wetenschappers, wrede cultisten, gehersenspoelde militairen, en meer, en speelden ze een belangrijke rol in zowel het ontregelen als heropbouwen van de status quo in de regio.
Kenmerkend aan Xenophobia was de thematiek en de manier van spelen: geen spectaculaire heldenverhalen, maar normale mensen die in een onbekende en gevaarlijke situatie worden gestort en samen het hoofd boven water moeten zien te houden. De onderlinge relaties van de Vestenaren werden danig op de proef gesteld terwijl ze de wereld om hen heen onderzochten en plannen probeerden te maken voor de toekomst. Behalve een goede dosis drama was er veel aandacht voor puzzels, bijvoorbeeld in de vorm van ‘oude’ machines die moesten worden bediend of gerepareerd. Met name Xenophobia III en IV blonken uit in volledig functionerende techniek waar de spelers vrijwel zonder tussenkomst van spelleiding mee aan de slag konden.
De foto's zijn een kleine greep uit de gebeurtenissen van aflevering II t/m IV, uitgekozen om een indruk te geven van de verschillende kanten van de LARP.
De officiële website van Xenophobia is: xenophobia.evolution-events.nl.
Gerelateerd nieuws:
3-5-2016 - Xenophobia is voorbij