NL / EN
Laatst bijgewerkt op 5-7-2015

Glashelder

2010

Glashelder was een interactieve theaterproductie op basis van Shakespeare’s Hamlet, tijdens het eerste kwartaal van 2010 gemaakt door de tweedejaars van Design for Virtual Theatre and Games aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ik was hoofdverantwoordelijke voor het verhaal, heb de webapplicatie geprogrammeerd die door de spelers gebruikt werd, en heb meegewerkt aan diverse online en offline puzzels.


De hoofdpersonages plegen overleg in de McDonald’s. Deze foto werd tegen het einde van het spel aan de spelers bekend gemaakt.

Verhaal

Minister-president Hamlet is dood. Terwijl de rest van het kabinet kibbelt over de opvolging en de oppositie schreeuwt om herverkiezingen, blijken er steeds meer dingen niet te kloppen rond de dood van de premier. Kan dit nog wel door alleen praten worden opgelost? En is er eigenlijk nog iemand die géén bloed aan zijn handen heeft?


De Update verscheen dagelijks en voorzag de spelers van het laatste nieuws in de spelwereld.

Pregame

Temidden van deze situatie namen deelnemers de rol aan van spindoctors; adviseurs van de ministers, verantwoordelijk voor de publieke reputatie van hun werkgever. Gedurende een ‘pregame’ van drie weken konden zij via een website met forum hun rol spelen en invloed uitoefenen op de politieke barometer, die vervolgens weer invloed had op het verloop van het verhaal. Daarnaast was er voor actieve deelnemers extra informatie te vinden door puzzels op te lossen in zowel de virtuele als de echte wereld.


Via het controlepaneel en het forum verhandelden de spelers gevoelige documenten.


Geheime ontmoetingen met privédetectives, begraven sleutels en gecodeerde boodschappen: actieve spelers werden voor de ene na de andere uitdaging gezet.

Finale

Dit alles werd afgesloten door de finale op 18 maart 2010, live in de theaterzaal. Deze finale bestond uit invloedrondes, waarin vijf deelnemersteams de populariteit van hun minister bepaalden, en verhaalrondes, waarin direct de gevolgen van hun acties te zien waren. Dit leverde een voorstelling op die zelfs een verrassing was voor zijn makers: we wisten niet hoe het zou aflopen tot vlak voor we de laatste scène op de planken zetten.


Vanuit hun cabines kijken de deelnemersteams hoe het verhaal zich ontwikkelt op basis van hun eigen acties.

Gerelateerd nieuws:

5-7-2015 - Grote website-update