BlackHackZ
Februari 2013
BlackHackZ was een eendaagse LARP (Live Action Role Play) in februari 2013, georganiseerd door Stichting Lore-ley. De setting: een feestelijke bijeenkomst van de gothic hacker-community BlackHackZ, in een werfkelder in Utrecht. Het spel: een combinatie van rollenspel, een hack-simulatie, en een variant op Weerwolven van Wakkerdam... Al van te voren wisten de uitgenodigde hackers dat er iets niet helemaal pluis was in de community: er waren geruchten over infiltranten die het slecht met hen voor hadden. Eenmaal ter plaatse bleek er echter heel wat meer aan de hand te zijn.
Om de spelers echt het gevoel te geven dat ze hackers waren, hadden we een minigame ontwikkeld bij wijze van hack-simulatie. Door in te loggen op de spelserver konden spelers elkaars accounts scannen en aanvallen, maar ook die van bijvoorbeeld grote bedrijven—mits ze de IP’s konden achterhalen. Het was een tactisch spel waarbij timing, samenwerking, en het kiezen van de juiste balans tussen aanval, verdediging en encryptie, een belangrijke rol speelden. Het systeem werkte volledig op zichzelf, waardoor de spelers naar hartenlust elkaars profiel konden bespioneren of verbouwen terwijl de organisatie zich met de rest van het verhaal bezig kon houden.
Er waren namelijk infiltranten aanwezig die BlackHackZ ten onder wilden laten gaan, en de enige manier om dat te voorkomen, was door hen de toegang tot de centrale server te ontnemen. Eerst moest echter worden uitgezocht wie deze rotte appels waren, en ondertussen probeerden de infiltranten zelf zoveel mogelijk loyale BlackHackZ-leden eruit te werken. Ieder uur stemde de volledige groep op een vermoedelijke infiltrant wiens account zou worden verwijderd, en deden de infiltranten hetzelfde voor één van de ‘loyalisten’. Daarnaast hadden bepaalde spelers bijzondere vaardigheden waarmee ze accounts konden beschermen, of iemands geheime rol te weten komen. Spelers wiens account werd verwijderd, konden aan alle andere delen van het spel nog gewoon deelnemen, maar aan het eind van de dag werd de afloop van het verhaal bepaald door degenen die het ‘overleefd’ hadden.
Terwijl deze digitale strijd zich afspeelde, werd de sfeer op het feest grimmiger toen de aanwezige leider van de community gedwongen moest aftreden; iets of iemand op de locatie geheime kennis over de identiteit van sommige hackers bleek te hebben; er aanwijzingen opdoken over een ambitieus project van de mysterieuze top van BlackHackZ, van wie voorheen niemand meer wist dan hun gebruikersnamen; en de spelers uiteindelijk in contact kwamen met een artificial intelligence.
Gerelateerd nieuws:
5-7-2015 - Grote website-update