Terra Fabula
2012 – 2015
Terra Fabula was een online spel waarbij de spelers door te schrijven zelf het verhaal en de wereld invulden. De basis van die wereld was een ‘alternatieve Gouden Eeuw, waarin legenden werkelijkheid zijn en fabelachtige wezens schuilen op verborgen plaatsen.’ Iedere speler bedacht één of meerdere personages, waarna meerdere spelers samen ontmoetingen tussen en avonturen van die personages uitschreven. Het schrijven van een avontuur leverde punten op, die vervolgens weer gebruikt konden worden voor het maken van nieuwe personages en locaties, die weer nieuwe mogelijkheden boden voor avonturen. Vanwege het open karakter van de avonturen konden nieuwe spelers op ieder moment instromen.
Het spel was mijn afstudeerproject voor Design for Virtual Theatre and Games in 2012. Ik was al langer geïnteresseerd in de zogeheten play-by-post role playing games op diverse internetfora, en de manier waarop deelnemers samen een verhaal schrijven. Ik had er echter nog niet veel gezien waarbij niet alleen de personages maar ook de wereld en verhaallijn door de spelers konden worden ingevuld. Ervaring leerde dat het niet zou werken om spelers in het diepe te gooien zonder spelregels of andere houvast, dus wilde ik een spelsysteem bedenken. Mijn uiteindelijke presentatie bestond niet alleen uit dat systeem, maar ook de resultaten van ruim twee maanden doorlopende playtest.
Een indruk van mijn afstudeerexpositie, met uitleg van de spelregels en een tijdlijn en plattegrond van door spelers bedachte avonturen en plaatsen.
Vanwege enthousiasme van de testspelers heb ik na mijn afstudeerproject het spel voortgezet met enkele verbeteringen in de spelregels en gebruikersvriendelijkheid. Terra Fabula heeft nog jarenlang succesvol gedraaid, hoewel op een lager pitje dan tijdens mijn afstudeerperiode. Inmiddels wordt het niet meer gespeeld, maar de ontstane verhalen zullen nog lang bij zowel mij als de spelers blijven hangen.
Gerelateerd nieuws:
14-7-2015 - Nieuw kort verhaal